niedziela, 2 listopada 2025

Pierwsze spotkanie on-line nauczycieli

 2 listopada 2025 r. odbyło się pierwsze spotkanie w ramach projektu Eco foot prints, global effects"



Nauczyciele biorący udział w spotkaniu ustalili plan działania: 


Naszą szkołę reprezentują panie Wiktoria Sypniewska i Ewa Woźniak, które realizują ten projekt jako jedno z działań w ramach realizacji projektu Mała szkoła - europejskie możliwości. 

Czas trwania: 5 miesięcy
Grupa docelowa: dzieci w wieku 10–12 lat
Temat: Środowisko, Zrównoważony Rozwój, Zmiany Klimatu

Cele projektu:

  • zrozumienie pojęcia śladu węglowego,

  • podniesienie świadomości na temat codziennych nawyków wpływających na środowisko,

  • rozwijanie ekologicznych zachowań,

  • współpraca z rówieśnikami z Europy,

  • rozwijanie umiejętności cyfrowych poprzez kreatywne aktywności.

Oczekiwane rezultaty:

  • Uczniowie potrafią wyjaśnić, czym jest ślad węglowy.

  • Uczniowie wdrażają ekologiczne nawyki w codziennym życiu.

  • Powstanie wspólnych produktów: plakaty, hasła, filmy, e-book, wystawa online.

  • Wzrost świadomości ekologicznej w szkołach i rodzinach.


Szczegółowy plan działań


Miesiąc 1: Wprowadzenie i budowanie świadomości

Cel: Poznanie się, zrozumienie pojęcia śladu węglowego.
Aktywności:

  1. Tworzenie awatarów – przedstawianie się za pomocą aplikacji ChatterPix.

  2. Prezentacja online – wykład specjalisty z zakresu inżynierii środowiska dotyczący pojęcia śladu węglowego.

  3. Tworzenie logo projektu – przygotowanie szkolnych propozycji i wybór logo projektu za pomocą formularza Google.

  4. Wstępne ankiety dla nauczycieli i uczniów – określenie oczekiwań, doświadczeń i potrzeb nauczycieli oraz sprawdzenie wiedzy i codziennych nawyków uczniów dotyczących śladu węglowego.


Miesiąc 2: Ślad węglowy w codziennym życiu

Cel: Poznanie wpływu codziennych nawyków na ślad węglowy.
Aktywności:

  1. Kalkulator Śladu Węglowego – pomiar śladu węglowego uczniów za pomocą formularza Google i omówienie wyników.

  2. Prosty projekt infografiki – uczniowie zostaną podzieleni na grupy według szkół, a każdej grupie przydzielony zostanie inny temat, np. „Transport – Energia w domu – Wybory żywieniowe – Odpady – Woda”. Każda szkoła w grupie wykona zadania dotyczące tematu, takie jak:

    • stworzenie tytułu i użycie ikon,

    • wypisanie dobrych nawyków,

    • wypisanie złych nawyków.
      Infografika zostanie wykonana wspólnie w Canva (aktywność w zespołach mieszanych).


Miesiąc 3: Ograniczanie naszego śladu węglowego

Cel: Nauka odpowiedzialnych działań.
Aktywności:

  1. Eco-Misje – cotygodniowe zadania, takie jak: unikanie plastiku, oszczędzanie energii, dbanie o przyrodę, oszczędzanie wody. Uczniowie wykonają ekologiczne działania związane z danym tematem, zrobią zdjęcia swoich działań, przygotują kolaż zdjęć i udostępnią go jako „eco journal” (Book Creator).


Miesiąc 4: Kreatywne produkty

Cel: Wykorzystanie kreatywności i pracy zespołowej.
Aktywności:

  1. Krótkie filmy/animacje – uczniowie przygotują 1–2-minutowe ekologiczne filmy lub animacje na temat „Co mówi natura?” (Powtoon).

  2. Kahoot – uczniowie zagrają w quiz Kahoot dotyczący śladu węglowego.


Miesiąc 5: Upowszechnianie i ewaluacja

Cel: Podsumowanie, prezentacja rezultatów i świętowanie osiągnięć.
Aktywności:

  1. Ponowne obliczenie śladu węglowego i porównanie wyników.

  2. Końcowe ankiety dla nauczycieli i uczniów.

  3. Wirtualna wystawa.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moje wspomnienia z Chorwacji - mobilności w ramach programu Erasmus+ Renata Wilbik

  Na kurs „Erasmus+ Course for School Teachers with Low English Skills” do Splitu w Chorwacji chciałam pojechać , aby rozwinąć swoje   kompe...