2 listopada 2025 r. odbyło się pierwsze spotkanie w ramach projektu Eco foot prints, global effects"
Nauczyciele biorący udział w spotkaniu ustalili plan działania:
Czas trwania: 5 miesięcy
Grupa docelowa: dzieci w wieku 10–12 lat
Temat: Środowisko, Zrównoważony Rozwój, Zmiany Klimatu
Cele projektu:
-
zrozumienie pojęcia śladu węglowego,
-
podniesienie świadomości na temat codziennych nawyków wpływających na środowisko,
-
rozwijanie ekologicznych zachowań,
-
współpraca z rówieśnikami z Europy,
-
rozwijanie umiejętności cyfrowych poprzez kreatywne aktywności.
Oczekiwane rezultaty:
-
Uczniowie potrafią wyjaśnić, czym jest ślad węglowy.
-
Uczniowie wdrażają ekologiczne nawyki w codziennym życiu.
-
Powstanie wspólnych produktów: plakaty, hasła, filmy, e-book, wystawa online.
-
Wzrost świadomości ekologicznej w szkołach i rodzinach.
Szczegółowy plan działań
Miesiąc 1: Wprowadzenie i budowanie świadomości
Cel: Poznanie się, zrozumienie pojęcia śladu węglowego.
Aktywności:
-
Tworzenie awatarów – przedstawianie się za pomocą aplikacji ChatterPix.
-
Prezentacja online – wykład specjalisty z zakresu inżynierii środowiska dotyczący pojęcia śladu węglowego.
-
Tworzenie logo projektu – przygotowanie szkolnych propozycji i wybór logo projektu za pomocą formularza Google.
-
Wstępne ankiety dla nauczycieli i uczniów – określenie oczekiwań, doświadczeń i potrzeb nauczycieli oraz sprawdzenie wiedzy i codziennych nawyków uczniów dotyczących śladu węglowego.
Miesiąc 2: Ślad węglowy w codziennym życiu
Cel: Poznanie wpływu codziennych nawyków na ślad węglowy.
Aktywności:
-
Kalkulator Śladu Węglowego – pomiar śladu węglowego uczniów za pomocą formularza Google i omówienie wyników.
-
Prosty projekt infografiki – uczniowie zostaną podzieleni na grupy według szkół, a każdej grupie przydzielony zostanie inny temat, np. „Transport – Energia w domu – Wybory żywieniowe – Odpady – Woda”. Każda szkoła w grupie wykona zadania dotyczące tematu, takie jak:
-
stworzenie tytułu i użycie ikon,
-
wypisanie dobrych nawyków,
-
wypisanie złych nawyków.
Infografika zostanie wykonana wspólnie w Canva (aktywność w zespołach mieszanych).
-
Miesiąc 3: Ograniczanie naszego śladu węglowego
Cel: Nauka odpowiedzialnych działań.
Aktywności:
-
Eco-Misje – cotygodniowe zadania, takie jak: unikanie plastiku, oszczędzanie energii, dbanie o przyrodę, oszczędzanie wody. Uczniowie wykonają ekologiczne działania związane z danym tematem, zrobią zdjęcia swoich działań, przygotują kolaż zdjęć i udostępnią go jako „eco journal” (Book Creator).
Miesiąc 4: Kreatywne produkty
Cel: Wykorzystanie kreatywności i pracy zespołowej.
Aktywności:
-
Krótkie filmy/animacje – uczniowie przygotują 1–2-minutowe ekologiczne filmy lub animacje na temat „Co mówi natura?” (Powtoon).
-
Kahoot – uczniowie zagrają w quiz Kahoot dotyczący śladu węglowego.
Miesiąc 5: Upowszechnianie i ewaluacja
Cel: Podsumowanie, prezentacja rezultatów i świętowanie osiągnięć.
Aktywności:
-
Ponowne obliczenie śladu węglowego i porównanie wyników.
-
Końcowe ankiety dla nauczycieli i uczniów.
-
Wirtualna wystawa.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz